چگونه بهترین تکنیک بازاریابی را پیدا کنیم ؟ ( marketing technique )

اغلب اوقات میشنوم که افراد شکایت میکنند که تکنیک های بازاریابی و فروش بسیار زیاد هستند و نمی دانند کدام یک برای بیزنس انها بهترین تکنیک است . خیلی اوقات میشنوید که یک تکنیک بخصوص برای بیزنس شما الزامی است وبا خودتان فکر میکنید که ایا واقعا با این روش نتایج دلخواهم را میگیرم یا فقط سرمایه و صبرم را به باد میدهم؟

حدود 50 تکنیک بازاریابی اینترنتی و 50 تکنیک بازاریابی سنتی دیگر وجود دارد . چگونه بین  100+  تکنیک بازاریابی ممکن ، قدرتمندترین انها را برای بیزنس خودتان انتخاب می کنید ؟

اینها نکاتی است که به شما کمک میکند انتخاب بهتری داشته باشید :

هدف بازاریابی


ابتدا بیایید درباره هدف بازاریابی صحبت کنیم . دانستن اینکه هدفتان از بازاریابی چیست ، کمک میکند که روش مناسب را انتخاب کنید . هزاران کتاب و وبسایت درباره بازاریابی وجود دارد، که با تقلیل دادن انها به اصل و ذات درونیشان ، متوجه میشویم که چهار هدف عمده برای بازاریابی وجود دارد :

1- شناختن برند : روش هایی که کمک میکنند بازارهدفتان از وجود شما مطلع شود و بخواهد که درباره خدمات و محصولات شما بیشتر بداند ، و یا حتی شما را بعنوان یک حرفه ای در این زمینه قبول کنند .

2- هدایت بازار : روش هایی که سبب میشود تا بازارهدفتان از شما درخواست اطلاعات بیشتر کند ویا یک مکالمه فروش را اغاز کند  ؛ ساختن ارتباطات پیش از فروش

3- در نظر گرفتن برند : بازار هدفتان این گزینه را در نظر میگیرد که از شما خرید کند یا حداقل شما را در لیست کوتاه احتمالاتش همراه با  سایر رقیبانتان قرار میدهد .

4- فروش مستقیم : بازار هدفتان مستقیما از شما خرید میکند .

برای مثال ممکن است از تبلیغات جستجوگرها مثل   google adwards  برای هدف هدایت بازار استفاده کنید ، اما ممکن است برای فروش مستقیم انتخاب ضعیفی باشد ، خصوصا اگر بازارهدفتان عادت ندارد به این طریق خرید کند . روشی که برای یک هدف بازدهی بالا دارد ممکن است برای هدفی دیگر مناسب نباشد . اگر تنها روی هدف اولتان کار کنید ممکن است یک روز بازارهدف بزرگی پیدا کنید که اسم شما را بخوبی میشناسد و قبول دارد اما خریدشان را همچنان از جاهای دیگری که برایش دردسترس تر است انجام میدهند ، تنها به این دلیل که وقت نگذاشته اید تا پروسه ارتباط سازی و فروش را برای انها ساده تر کنید .

بازار هدف شما ( target market )


مورد بعدی که باید در نظر بگیرید اینست که بازار هدفتان به کدام تکنیک بازاریابی توجه میکند و به ان پاسخ می دهد؟  این مطلب به این بستگی دارد که بازار هدفتان را تا چه حد بخوبی تعریف و تعیین کرده اید .

بعضی از مشتریان بدون اینکه ابتدا بیزنس را بشناسند ( شناختن برند ، ارتباط سازی ) هرگز مستقیما از ان خرید نمی کنند . اگر مشتری هایتان در این دسته قرار دارند، ابتدا از یکی از تکنیک های بازاریابی شناساندن برند ( مثل سمینارها و وبینار های رایگان ) و از یکی دیگر برای هدایت بازار ( مثل یک نمونه رایگان محصول یا خدمات ) و از یک تکنیک سوم هم برای فروش مستقیم ( مثل بازاریابی ایمیلی یا تلفنی ) استفاده کنید .

بازارهدفتان در چرخه خرید کجا قرار دارد؟


اگر مشتری اینده تان ( پراسپکت ) در اولین مراحل چرخه خرید قرار داشته باشد ( به این معنی که اخیرا فهمیده است که مشکلی دارد و قصد دارد ان را حل کند ) ، ممکن است بخواهد درباره این که دیگران همان مشکل را چگونه حل کرده اند ، تحقیق و جستجو کند. روش های بازاریابی که استفاده میکنید تا سر راه او قرار بگیرید ( مثل مقالات ، وبلاگها ، ویدیو های اموزشی ) به این منظورند که او مشکلش را پیدا کند ، نه اینکه همان موقع او را وادارد که کارت بانکی اش را در بیاورد و پول شما را پرداخت کند.

اگر مشتری اینده تان در مرحله تصمیم گیری چرخه خرید است ، استفاده کردن از روش هایی که به او نشان دهد که راه حل شما چگونه کار میکند و کمک کند که با او ارتباطی بر اساس اعتماد و احترام بسازید ، شما را به مرحله بعد میبرد و میتوانید با وبینارهای رایگان ، تماس های تلفنی یا ایمیل های شخصی با فاصله کمتری با او ارتباط برقرار کنید .

بازاریابی خدمات – بازاریابی محصول


اگر چیزی که میفروشید یک محصول است ، به ترکیب متفاوتی از تکنیک های بازاریابی نیاز دارید نسبت به زمانی که خدمات عرضه می کنید . یکی از افرادی که میشناسم از همان تکنیکی که برای فروش محصولاتش استفاده میکرد ، بازاریابی خدماتش را انجام میداد که نتیجه به وضوح ضعیف و ناچیز بود .

مردم خدمات را ( مثل مشاوره ها ، کلاس ها و گروه های اموزشی) را به شکل متفاوتی از محصولات میخرند . بنابرین اگر به همان بازارهدف میفروشید ، مطمئن شوید که این ترکیب تکنیک ها برای فروش محصول / خدمات مدنظر شما مناسب است .

موارد اضافه ای که باید در نظر بگیرید


موارد دیگری که حائز اهمیت هستند و باید در نظر بگیرید : اهدافتان  ، خدمات/ محصول بخصوصی که میخواهید بفروشید ، زمان اجرای پلن بازاریابی تان و بودجه شماست . بودجه شامل بودجه مالی و بودجه زمانی تان میشود .

بعضی تکنیک های بازاریابی ممکن است بی هزینه بنظر بیایند ( مثل نتورک کردن و ارتباط سازی ) در حالیکه زمان زیادی از شما طلب میکنند – زمانی که میتوانست به شکلی مولدانه تر در فروش یا بیزنستان صرف شود .

هیچ شاه تیری وجود ندارد


هیچ  “تکنیک بازاریابی جادویی ” وجود ندارد که نتایجتان را تضمین کند . قطعا روش ها و تکنیک های خوبی وجود دارند که در بیزنس های مشابهی برای دیگران جواب داده اند، اما من هرگز شرایطی را ندیده ام که در ان ، یک بیزنس تنها به یک روش بازاریابی نیاز داشته باشد تا کل  مبحث فروش و بازاریابی اش را تامین کند . با 4 یا 5 تکنیک بازاریابی شروع کنید ، در انها حرفه ای شوید و سپس روش های دیگر را اضافه کنید.

در هر دسته ی بزرگی از روش های بازاریابی ، مثل بازاریابی شبکه های اجتماعی ، زیرمجموعه ی تکنیک های بسیار دیگری وجود دارد که باید از میانشان مناسب ترین ها را انتخاب کنید . با شناختن بازارهدفتان ، زمان ، بودجه ، اهدافتان – و تست کردن نتایجتان –  نهایتا میتوانید پربازده ترین تکنیک هایی که میتوانید بعدها بار ها و بارها از ان استفاده کنید بیابید و بازارهدفی متعهد و ثابت برای بیزنس تان بسازید.

Leave a Reply

Your email address will not be published.