“سرعت متوسط” شما چقدر است ؟ در زندگیتان ، کارتان ، سلامتتان و ارتباطاتتان …

دوستی را میشناسم که به تازگی نوشتن سه کتاب را در 9 ماه تمام کرد  .

چگونه این کار را کرد؟

با دنبال کردن یک استراتژی ساده . او هر روز 1000 لغت می نوشت ( حدود 2تا3 صفحه )… اما هرروز و بمدت 253 روز مداوم .

حالا این را با تصویری که اکثرا از یک نویسنده داریم، مقایسه کنید که در یک اتاقک به مدت هفته ها پنهان شده و دیوانه وارمینوسد تا کتابش را تمام کند .

دیوانه ی توی اتاقک ، ماکزیمم سرعت بالایی دارد . شاید حتی 20 یا 30 صفحه در روز ، اما بعد از تنها چند هفته با ان سرعت سرسام اور…  نویسنده ، یا کتاب را تمام کرده یا خودش را .

در مقایسه با ان ، ماکزیمم سرعت دوست من هرگز به سطح های بالای نویسنده دیوانه نرسید ، با این حال بعد از گذشت دو یا سه سال ، متوسط سرعت او خیلی بیشتر بود .

این موضوع تنها درمورد نوشتن صدق نمیکند .

برای مثال هرکسی میتواند گاه و ناگاه جرقه هایی از انگیزه را حس کند و ان روز را به باشگاه برود و یک مشت و مالی حسابی بخودش بدهد اما ما زمان و انرژی مان را در جای غلطی صرف میکنیم . مدام بیشترین ها ، سخت ترین ها و در کل ماکزیمم کاری را که در یک روز انجام میدهیم حساب میکنیم :

امروز تمرینت چقدر سخت بود ؟ چقدر با انگیزه بودی ؟ چقد سریع تمامش کردی؟

اما اگر متوسط تمام روزهایتان را در اخر ماه حساب کنید چه ؟چه تعداد از ان روزها را تمرین کرده اید ؟ سرعت متوسطتان چقدر است ؟

اینگونه به ان نگاه کنید که اگرچه هربار که به باشگاه میروید سه ساعت تمام سخت ورزش میکنید ، اما برای مثال یک هفته مریض بودید و دو بار دیگر هم بخاطر یک روز سخت کاری باشگاه را پیچاندید و یک هفته دیگر هم سفر کاری پیش امد ، ناگهان متوجه میشوید که اگرچه ماکزیمم سرعتتان بالاست اما در مجموع سرعت متوسطتان بسیار پایین است .

تا جایی که میتوانم بگویم ، این قانون نه تنها برای نوشتن و ورزش کردن ، بلکه برای عادت های کاری ، عادت های غذا خوردن ، عادت های ارتباطی و تقریبا تمامی بخش های دیگر زندگیتان صدق میکند.

ویژگی خارق العاده سرعت متوسط


( قبل از ادامه دادن اجازه دهید مختصر تفاوت سرعت متوسط و سرعت ماکزیمم را برای انهایی از ما که در مدرسه ریاضیمان ضعیف تر بود توضیح دهم . بقیه میتوانند پرانتز را رد کنند . ماکزیمم سرعت همان بیشترین سرعتی است که به ان میرسید ، یعنی نقطه اوج کاریتان . برای مثال یک هفته را در نظربگیرید. تعداد ساعت های کاری من در هفت روز هفته به این شکل است : 7 – 3 – 3 – 0 – 0 – 0 – 1

ماکزیمم سرعت من یعنی بیشترین ساعتی که در یک روز کار کرده ام 7 بوده. حالا برای بدست اوردن سرعت متوسط تمام ساعت ها را با هم جمع میکنیم و بر تعداد روز ها یعنی 7 تقسیم میکنیم تا متوسط ساعتهای کاری را بدست بیاوریم. به این شکل :

                          2=7÷14        14= 7 + 3+ 3+ 0+ +0 + 0 + 1

ماکزیمم سرعت =7    متوسط سرعت = 2

برگردیم به بحثمان …)

نکته هیجان انگیز درباره سرعت متوسط این است که ، زمان چندان زیادی طول نمیکشد تا با ان نتایج باورنکردنی بدست اورید و اینکه به هیچ وجه لازم نیست که تا مرز خودکشی پیش بروید که مثلا از دیگران جلو بزنید و موفقیت بالایی داشته باشید ، تنها کافیست هرروز مقدار کمی از ان را انجام دهید ، در ان مداومت بخرج دهید و کمی هم صبر داشته باشید.

اغلب اوقات ما انرژی و زمان زیادی را با این فکر هدر میدهیم  که برای انجام دادن یک کار چشمگیر باید تلاش بسیار زیادی صرف کنیم .به خودمان  میگویم که باید روی “انگیزه و شدت خواستنمان” کار کنیم و ان را بالا ببریم تا بتوانیم کارها را انجام دهیم . ما تصور میکنیم که باید از هرکس دیگری سخت تر کار کنیم .

اما زمانی که به افرادی نگاه میکنید که واقعا در حال پیشرفت کردن هستند ، چیز بسیار متفاوتی میبینید . دوست من ، هرروز 1000 کلمه مینوشت ، هرروز … و نه ماه بعد ؟ 3 کتاب نوشته بود .

 در هیچ بازه ای او سخت تر از دیگران کار نکرد . هیچ چیز جذاب و عجیبی درمورد نوشتن 2 یا 3 صفحه در روز وجود ندارد ، هرکسی میتواند ان کار را بکند . دوست من تنها از دیگران مداومت بیشتری داشت و در نتیجه سرعت متوسطش بعد از نه ماه از اکثر افراد جامعه بسیار بیشتر بود .

اکنون سوال طبیعی که ممکن است برایتان ایجاد شود این خواهد بود که ” چگونه باید سرعت متوسطم را افزایش دهم ؟ “

 ارتقا سطح عادت ها : چگونه سرعت متوسطتان را افزایش دهید ؟


اخیرا بمن درباره “ارتقای سطح عادت ها” گفته شد  که میشود بالا بردن سطح عادت های کنونیتان به سطحی بالاتر . در اساس ارتقای عادت ها همان افزایش سرعت متوسط تان است . بعنوان مثال :

*- اگر سرعت متوسطتان خوردن سه وعده غذایی سالم در هفته است ، ایا میتوانید ان را به چهار وعده غذایی سالم در هفته ارتقا دهید ؟

*- اگر سرعت متوسط ورزش کردنتان دوبار در ماه است ، ایا میتوانید ان را به چهار بار در ماه ارتقا دهید ؟

ارتقای عادت ها ، یعنی با درنظر گرفتن هدفتان و سرعت متوسط الانتان ، کمی و تنها کمی ، به سرعت متوسطتان اضافه کنید و ان را بطور مستمر ادامه دهید تا نتایج بسیار بیشتری بگیرید. توجه کنید هیچ حرفی درباره دوبرابر و سه برابر کردن تمرینات زده نشده ، تنها مقدار کمی که تفاوت ان چندان برایتان ملموس نباشد، به تمرینات روزانه تان اضافه کنید اما بطور مداوم ان را پیش ببرید ، نکته طلایی مداومت در طولانی مدت است .

زمانی که بحث عادت ها مطرح میشود همه ما سرعت متوسط مشخصی داریم و اگر با خودمان صادق باشیم این سرعت متوسط ممکن است ازچیزی که دوست داریم بسیار کمتر باشد .

مساله این است که هرکسی میتواند یک پادکست انگیزشی گوش دهد ، ناگهان یک روز کمرش بگیرد و دچار وحشت شود یا اینکه مدل های فیتنس را ببیند و همین یک روز با انگیزه ای مثل موتور جت ، به باشگاه برود و دمبل بزند ، اما افراد بسیار کمی میتوانند این “تلاش کوچک” را هرروز و هرهفته بی توقف ادامه دهند .

مطلب مهم این است که خودتان را بابت اینکه سرعت متوسطتان از چیزی که دوست دارید کمتر است قضاوت و سرزنش نکنید .مهم این است که بدانید اصول موفقیت چیست ، شما چقدر از انها را  در کار و زندگی شخصی تان پیاده میکنید و اینکه تمام اینها در کنترل شماست و در نهایت این واقعیت شگفت انگیز که تغییرات کوچک ولی مداوم در عادت های روزانه تان میتواند به افزایش چشمگیری در سرعت متوسط و خلق نتایج بزرگی در راستای هدفتان منجر شود .

در زندگیتان ، کارتان ، سلامتتان و ارتباطاتتان … نیازی ندارید که حجم بالایی تلاش صرف کنید تا نتایج خارق العاده بگیرید ، تنها یک کوچک مداومش را نیازی دارید.

وقتش است که به سطح بعدی ارتقا یابید . سرعت متوسط شما چقدر است ؟

Leave a Reply

Your email address will not be published.