متنی که میخوانید خلاصه ای از کتاب شرط بندی های کوچک است   (little bets   به قلم Peter Sims . با وجود اینکه این موضوع مبحث کاملا شناخته شده ای در میان خوانندگان انگلیسی زبان است متاسفانه هنوز حتی ترجمه کامل کتاب به زبان فارسی موجود نیست . )


 افراد زیادی هستند که می خواهند کار جدید و متفاوتی انجام دهند . مثل شروع کردن یک تجارت جدید ، یک شرکت جدید و یا ساختن یک محصول جدید –  و تصور می کنند که به یک ایده بزرگ  برای شروع نیاز دارند .اما واقعیت اینست که کارافرین های موفق با ایده های بزرگ شروع نمی کنند ، انها ، ان را در میانه راه کشف میکنند .

بر اساس تحقیقاتی که بر روی زندگی ، رفتار و پیش زمینه خالقان بزرگ دنیا صورت گرفته است ، خلق کننده ها به دو دسته تقسیم میشوند :

1-   خالقان ادراکی

2-   خالقان ازمایشی

بنظر میرسد که نواوری های خالقان ادراکی، مثل موزارت ، بیشتر درونی و ذاتی است . از همان ابتدا ایده های جدید را دنبال می کنند و غالبا هم در اوایل زندگی به پیشرفت های چشمگیری در زندگیشان میرسند . اگرچه این افراد جایگاه خاص خود را در جامعه دارند اما تعدادشان در جامعه بسیار کم و انگشت شمار است و موضوع مد نظر ما نیستند.

اما دسته ی دیگری از نواوری و خلاقیت که برای ما جالب تر است ، نواوری ازمایشی است که در میان مردم عادی بسیار رایج تر است . این خالقان ، بیشتر ازمایش گرا و عمل گرا هستند و تمایل دارند که با ازمون و خطاهای متعدد ، سرانجام به پیشرفت های تاریخ سازشان دست یابند . خالقان ازمایشی مصر و سمج هستند ، شکست ها وعقب نشینی ها را راحت می پذیرند و بتدریج راهشان را بسمت انچه که کار میکند و یا نمی کند باز می کنند .

مزیت بزرگ کار کردن به این شکل ، اینست که زمانی که سعی می کنیم که کار جدید و یا نامطمئنی انجام دهیم ، نمی دانیم که چه چیزهایی را نمی دانیم . اغلب خالقان موفق این را میدانند .جمله معروف توماس ادیسون می گوید : ” اگر من 100000 راه پیدا کردم که از طریق انها ، اختراعم کار نمیکند ، شکست نخورده و ناامید نمیشوم . زیرا هر قدم اشتباهی مرا یک قدم به پاسخ نزیک تر میکند ” او پیش از اختراع کردن لامپ 9000 ازمایش انجام داد که هیچ کدام او را به پاسخ مدنظرش نرساند.

مخترعان ازمایشی مثل ادیسون و بسیاری مخترعان معروف دیگر برخلاف دیگران ، ایده های جدید را بیش از حد و زودتر از زمان موعد تحلیل و انالیز نمی کنند و یا اینکه تمام امید، سرمایه و زمانشان را بر روی یک ازمایش و محصول بزرگ سرمایه گذاری کنند.  بجای اینکه مدام زمان صرف کنند تا نقشه ها و برنامه ریزی هایشان را بهتر و کامل تر کنند و نتیجه بازی را پیش بینی کنند ، انها برای فهمیدن اینکه چه کاری را باید انجام دهند شروع به عمل کردن می کنند . انها زمانی که دیگران سالها به تحلیل و پیدا کردن یک ایده بزرگ مشغولند ، به این شکل ، با مجموعه ای از شرط بندی های کوچک و ازمون و خطاها راهشان را از میان ایده های اشتباه به سمت ایده های تاریخ ساز باز میکنند.

شرط بندی های کوچک ، مجموعه قدم های بهم پیوسته ای هستند که برداشته میشوند تا ایده هایی که قابل رسیدن و شدنی هستند ، کشف ، ازمایش و توسعه پیدا کنند .

این رویکرد خصوصا ، زمانی کاربرد دارد که با عدم قطعیت و یا ناشناخته ها سروکار داریم ، زمانی که نمی دانیم در اینده چه اتفاقی خواهد افتاد ، شرط بندی های کوچک به ما کمک میکند که فاکتور ها و عواملی را که پیش از ان نمی فهمیدیم و یا از وجودشان مطلع نبودیم ، شناسایی کنیم. نکته مهم اینست که اگرچه خالقان مفهومی انگشت شمار هستند اما رویکرد نواوری ازمایشی را هر کسی از افراد معمولی جامعه میتواند استفاده کند تا قفل از سر ایده های جدید بردارد.

مساله مهمی که باید در رابطه با شرط بندی ها در نظر داشته باشید اینست که شرط ها باید کوچک و کم هزینه باشند ، هرچه هزینه ای که بابت اشتباهات میپردازید، کمتر باشد سریع تر میتوانید از انها درس بگیرید و جلو بروید . با عمل کردن یاد بگیرید . از اشتباه کردن نترسید . راه های اشتباه نهایتا به شما راه درست رسیدن را نشان میدهند ، اما مهم اینست که تا جایی که میتوانید هزینه اشتباهات را به حداقل برسانید . تا به این شکل قادر باشید سریع اشتباه کنید و سریع برخیزید . راه دیگری برای پیشرفت کردن و جلو رفتن وجود ندارد.

رویکرد ازمایش گرای موسس   HP تاثیر بسزایی در تبدیل کردن شرکتش ، به یک شرکت هدایت کننده ی بازار را داشته است . با همین رویکرد استفاده از ازمایش های کوچک برای کشف کردن فرصت های غیرقابل پیش بینی ، HP موفقیت بسیاری در ساخت ماشین حساب پیدا کرد.

اولین ماشین حساب او قیمیت بسیار بالایی داشت و چون تا ان زمان بازاری برای ماشین حساب های مهندسی وجود نداشت ، محققانش نتیجه گرفتند که محصول به فروش نخواهد رفت و بهتر است از ساخت ان صرف نظر کنند .

HP به این سرعت ناامید نشد و در عوض گفت : ” چرا 1000 عدد ازمایشی از انها نسازیم و بعد ببینیم چه میشود ؟ ” این یک شرط بندی قابل پرداخت بود. به این معنی که اگرهم شکست میخورد ، میشد با هزینه های ان کنار امد . پنج ماه بعد HP روزی 1000 ماشین حساب میفروخت و تازه بسختی هم میتوانست تقاضای بالای بازار را براورده کند .

همانطور که HP و شرکت های دیگر فهمیده اند ، رویکرد شرط بندی های کوچک ، زمانی که بازار و قطعیتی برای فروش محصول وجود ندارد ، راه کم خطر و کم هزینه تری را در پیش میگیرد . این رویکرد ما را قادر میسازد که بجای اینکه فرضیاتمان را روی این مساله بنا کنیم که چقدر سود می کنیم ، روی این مساله تمرکزکنیم  که در صورت شکست چه مقدار ضرر را میتوانیم تحمل کنیم . محققان شرکت HPP نیز عوض اینکه روی سود و بردشان سرمایه گذاری کنند ، روی این مساله تمرکز می کنند که چقدر میتوانند از دست دهند ، زیرا بخوبی میدانند که نیاز و رفتار واقعی بازار را هیچ گاه نمی توان به قطع و یقین پیش بینی کرد.

در هر تلاشی برای خلق یک محصول جدید ، احتمال و انتظار شکست وجود دارد . حتی HP  نیز با این رویکرد بیشتر از 1600 محصول ساخته است که بیشتر از ده تا در روز فروش نرفته اند . او معتقد است که از هر 100 محصول جدید تنها 6 تای انها به موفقیت های چشمگیر دست پیدا میکند . این دید تاجران بزرگیست که به دنیای ما حکومت می کنند ، شکست غیرقابل اجتناب است ، بنابراین سیستمی بسازید که سریع و کم هزینه شکست میخورد تا بتوانید از ان شکست ها سریع برخیزید درس بگیرید و پیش بروید .

عمل ، ایده ها بینش ها و درهایی را باز میکند که با فکر کردن نمیشد به انها رسید خلاقیت و نواوری زمانی محقق میشود که در سرزمین ناشناخته ها ، فرصت ها و موقعیت های جدید را امتحان کنید ، با شکست ، پذیرش و سازگاری داشته باشید ، در دنیا بعنوان یک مشاهده گر زندگی کنید ، از تجربه های جدید استقبال کنید و بدون سانسور کردن خودتان یا دیگران ، به بینش هایتان جامه عمل بپوشانید .

همانطور که alan kay  مخترع میگوید : ” بهترین راه پیش بینی کردن اینده ، اختراع ان است ” همه این ها تنها با یک شرط بندی کوچک و ازمایش کردن ان شروع میشود . شرط بندی شما چه خواهد بود ؟

Leave a Reply

Your email address will not be published.